Taxarea dividendelor în România

· Verificat de av. Cristian Darie

Pentru dividendele distribuite începând cu 1 ianuarie 2026, cota impozitului pe dividende a crescut la 16% (Legea nr. 141/2025). Acestia trebuie sa achite pe langa impozitul pe venit si CASS, conform codului fiscal, in anumite conditii. Aceste venituri obtinute din dividend sunt incadrate in categoria de venituri din investii si trebuiesc respectate reguli speciale la impartirea acestora.

Impozitul pe dividende a fost de 5% până în 2022, de 8% în 2023–2024 și de 10% în 2025; pentru dividendele distribuite începând cu 1 ianuarie 2026, Codul fiscal prevede că veniturile sub formă de dividende, inclusiv câștigul obținut din titluri de participare la organisme de plasament colectiv, se impozitează cu o cotă de 16% din suma acestora, impozitul fiind final (art. 97 alin. (7)).

Acest impozit pe dividende trebuie calculat, pastrat si apoi trimis catre stat de catre companiile care platesc dividende catre persoane fizice sau catre alte companii. Impozitul trebuie declarat prin formularul 100 si achitat pana in data de 25 ale lunii urmatoare celei in care se platesc dividendele. Daca au fost dividende sau castiguri din titluri de participare care au fost distribuite insa neplatite inca catre actionari/ investitori sau asociati pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatile financiare, impozitul pe dividende trebuie achitat pana la data de 25 ianuarie a anului urmator asa cum reiese din Codul Fiscal.

Privind CASS, acesta se datorează, în cotă de 10%, de persoanele fizice ale căror venituri (inclusiv cele din dividende) ating plafoanele prevăzute de Codul fiscal, exprimate în număr de salarii minime brute pe țară (4.050 lei/lună de la 1 ianuarie 2026; 4.325 lei/lună de la 1 iulie 2026).

CASS se calculează cu cota de 10% asupra bazei de calcul stabilite de Codul fiscal. Daca profitul companiei permite, dividendele pot fi impartite chiar si trimestrial, nu doar anual, in baza situatiilor financiare interimare. Daca se alege distribuire anuala, atunci se va lua in calcul situatia financiara anuala. Astfel, in baza unei adunari generale a asociatilor se poate stabili un termen pentru plata trimestriala a dividendelor, iar apoi la final de an se face regularizare a diferentelor de sume (in maxim 60 de zile de la data aprobarii situatiilor financiare anuale). In baza dividendelor trimestriale, impartirea profitului va fi mai rapida decat in cazul celor anuale.