Persoanele juridice cu sediul în România, ce intenționează să realizeze activități economice taxabile, scutite de taxa de TVA și să aibă drept de deducere trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA la organul fiscal competent.
Este necesară înregistrarea înainte de a realiza aceste operațiuni dacă declara că va realiza o cifra de afaceri mai mică decât plafonul de scutire dar dorește să opteze pentru aplicarea regimului normal de taxare. Astfel actele necesare ce trebuiesc depuse sunt:
- La înființare, înregistrarea în scopuri de TVA se solicită prin secțiunea „Taxa pe valoarea adăugată” din „Cererea de înregistrare fiscală”, anexă la cererea de înregistrare în registrul comerțului (formularul 098 a fost abrogat în 2023)
- Declarație înregistrare fiscală / mențiuni (formular 010), pentru cei care solicită înregistrarea în scopuri de TVA după înregistrarea la registrul comerțului
- Declarație pe propria răspundere privind desfășurarea sau nu a activităților economice la sediul social, sedii secundare sau în afară lor
- Documentele care atestă dreptul de folosință al spațiilor destinate sediului social și celor secundare
- Act constitutiv
- Declarație pe propria răspundere din care să reiasă nu administratorii și sau asociații neinregistrati fiscal în România, nu au comis infracțiuni sau fapte de natură contravențiilor
Colectare și deducere TVA
Conform legii, orice persoană impozabilă are dreptul să își deducă TVA-ul aferent achizițiilor în anumite condiții. Este necesar că achizițiile să fie destinate utilizării în folosul operațiunilor taxabile: exporturi, livrări intracomunitare, transport internațional și intracomunitar, servicii de natură financiar-bancară, acordare și negociere credite, garanții credite, tranzacții, conturi depozit și curente, livrări de bunuri sau servicii din anumite categorii sau servicii. Categoriile de operațiuni nedeductibile sunt taxele datorată sau achitate pentru achiziții de băuturi alcoolice și produse din tutun și taxele aferente sumelor achitate în contul și în numele altei persoane care se decontează către această și cele neincluse în baza de impozitare a prestărilor și livrărilor efectuate conform art. 286 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal (Legea nr. 227/2015).
În România, cota standard de TVA este de 21%, iar cota redusă este de 11% (de la 1 august 2025, conform Legii nr. 141/2025). De asemenea există și un plafon până la care se aplică regim special de scutire pentru IMM-uri, acesta fiind de 395.000 lei (de la 1 septembrie 2025).
Pentru orice nelămuriri privind drepturile și obligațiile legate de obținerea codului de TVA sau deducerea și colectarea TVA-ului, nu ezitați să cereți suport avocaților noștri specilizati de la Darie, Manea și Asociații. Oferim consultanță gratuită!

Cristian Darie
Cristian Darie, avocat partener specializat în sistemele juridice naționale și internaționale. Contactați-l pentru consultanță juridică de încredere.
Vezi profilul
Marcela Manea
Marcela Manea, partener director al cabinetului Darie & Manea, cu peste 7 ani de experiență în avocatură. Contactați-o pentru asistență juridică specializată.
Vezi profilul
Adriana Tugui
Adriana Tugui, partener director la Darie, Manea & Asociații, cu peste 14 ani de experiență în avocatură. Contactați-o pentru asistență juridică specializată.
Vezi profilul
Laurentia Gheorghe
Laurentia Gheorghe, avocat senior și șefa Departamentului de Drept Penal și Infracțiuni Comerciale. Apărare și reprezentare penală pentru clienții firmei.
Vezi profilulOana Darie
Avocat: litigii, retrocedări (ANRP) și drept imobiliar.
Vezi profilulOana Vasilescu
Asistent juridic · redactarea actelor juridice și relația cu autoritățile publice.
Cătălina Bazan
Avocat junior · dreptul imigrației, litigii și consultanță juridică.