Cele 5 documente necesare suspendării unei firme

· Verificat de av. Cristian Darie

Ce acte sunt necesare și pe ce durată se poate suspenda un SRL?

Răspuns: În cazul în care desfășurarea activității urmărite la înființarea societății comerciale a devenit imposibilă, se poate decide suspendarea activității pe o perioada de până la 3 ani, cu posibilitatea reluării acesteia oricând se consideră necesar de către asociați.

În perioada pentru care societatea comercială a fost declarată inactivă, această nu mai poate încheia nici un fel de tranzacție, iar evidență contabila se ține la 3 luni.

Procedura de suspendare temporară a activității societății comerciale implică depunerea unei cereri la Registrul Comerțului, însoțită de următoarele documente:

  1. Hotărârea Adunării generale a asociaților/acționarilor/Decizia asociatului unic privind suspendarea temporară a activității societăților comerciale;
  2. Certificatele constatatoare emise în baza declarațiilor-tip pe propria răspundere pentru autorizarea activității;
  3. Declarația-tip pe propria răspundere din care să rezulte că persoană juridică nu desfășoară la sediul social sau la sediile secundare ori în afară acestora activitățile declarate o perioada de maxim 3 ani;
  4. împuternicire avocațială;
  5. dovezile privind plata taxelor și tarifelor legale, după caz.

În baza contractului de asistență juridică încheiat cu societatea noastră, va putem întocmi toate documentele necesare în vederea suspendării activității societății comerciale și va putem reprezenta în față Registrului Comerțului pentru înregistrarea acestei mențiuni.

Avocații noștri va pun la dispoziție un ghid de suspendare a unei firme, conceput că o prezentare orientativă a tuturor procedurilor impuse de această măsură. Procesul de suspendare a firmelor prezintă o serie de particularități în funcție de circumstanțele specifice, ne angajăm să va comunicăm fiecare detaliu referitor la cazul dumneavostră. Sunați-ne pentru consultanță gratuită.

Cum se poate suspenda activitatea unei societăți în România?

O primă modalitate de suspendare a activității unei societăți este prevăzută de legea cadru în materia societăților, și anume Legea nr. 31/1990. Potrivit dispozițiilor legii menționate, societățile pot intra în inactivitate temporară, însă această perioadă de inactivitate trebuie anunțată organelor fiscale și înscrisă în Registrul Comerțului și nu poate depăși 3 ani. Acest termen, astfel cum se precizează, începe să curgă de la data înscrierii la Registrul Comerțului a mențiunii privind inactivitatea temporară.

Dacă activitatea nu este reluată după perioada de inactivitate temporară, care nu poate depăși 3 ani, registratorul de registrul comerțului constată, din oficiu sau la cererea oricărei persoane interesate, întrunirea condițiilor pentru dizolvarea societății (art. 237^2 din Legea nr. 31/1990, introdus prin Legea nr. 265/2022).

O a doua modalitate prin care este posibilă intrarea unei societăți într-o perioadă de inactivitate temporară este cea declarată de Fisc.

Astfel, potrivit Codului de procedură fiscală, orice contribuabil persoană juridică va fi declarat inactiv dacă: nu își îndeplinește, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligație declarativă prevăzută de lege, se sustrage de la realizarea inspecției fiscale prin declararea unor date de identificare privind domiciliul fiscal care nu fac posibilă identificarea acestuia de către organul fiscal, precum și în ipoteza în care organul fiscal constată că persoana juridică nu funcționează la domiciliul fiscal declarat. Legea mai prevede și alte cazuri, între care inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerțului, lipsa organelor statutare și expirarea duratei de folosință a sediului social, iar din 18 decembrie 2025 și lipsa unui cont de plăți în România ori nedepunerea situațiilor financiare anuale în termen de 5 luni de la termenul legal. Contribuabilul declarat inactiv care nu se reactivează în termen de un an se dizolvă.

Ce documente se depun la Registrul Comerțului pentru înscrierea inactivității?

Documentele de care veți avea nevoie pentru a înregistra în registrul comerţului menţiunile privind suspendarea temporară a activităţii unei societăți sunt următoarele:

  • cererea de înregistrare, în original;
  • o declaraţia-tip pe proprie răspundere din care să reiasă faptul că persoana juridică nu desfăşoară la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora activităţile declarate pentru o perioadă de maxim 3 ani;
  • hotărârea adunării generale a acționarilor/asociaților  sau decizia asociatului unic care privește suspendarea temporară a activităţii societății, în original;
  • certificatele constatatoare care au fost emise în baza declaraţiilor-tip pe propria răspundere pentru suspendarea activității societății;
  • dovezile în ceea ce privește plata taxelor sau a tarifelor legale.

De asemenea, dacă este cazul, va fi necesară depunerea unei împuterniciri speciale, în formă autentică, avocaţială ori delegaţie pentru persoanele care au fost desemnate să îndeplinească toate formalităţile legale aferente.

Ce activități poate desfășura societatea în perioada de inactivitate temporară?

 În momentul înregistrării mențiunii de suspendare a activității societății în registrul comerțului intervine incapacitatea firmei de a desfășura activitatea în privința cărora au fost autorizate. Practic, societatea declarată inactivă temporar nu mai poate exercita, pe această perioadă, obiectul său de activitate, nemaiputând emite astfel facturi.

Cu toate acestea, există anumite activități sau acte pe care societatea inactivă temporar le poate întreprinde, spre exemplu poate încasa sume de bani ce provin din raporturile juridice care au fost încheiate înainte de suspendarea activității sale ori se pot apăra în instanță în cazul declanșării unui litigiu.

În ceea ce privește societățile declarate inactive de către Fisc, Codul fiscal (Legea nr. 227/2015, art. 11) prevede faptul că acestea își vor putea desfășura activitatea conform obiectului de activitate pentru care au fost autorizate, acestea fiind supuse obligațiilor privind plata taxelor și impozitelor, însă nu vor beneficia de dreptul de deducere a cheltuielilor şi a taxei pe valoarea adăugată aferente achiziţiilor care au fost efectuate.

Se poate relua activitatea unei societăți declarate inactive?

Desigur, în ceea ce privește societățile în privința cărora a fost înregistrată în registrul comerțului mențiunea privind inactivitatea temporară, societatea va trebui să solicite reluarea activității la registrul comerțului prin depunerea acelorași documente sus-menționate care vor privi, de data aceasta, nu suspendarea, ci reluarea activității firmei. Nu este necesară respectarea termenului pentru care a fost declarată inactivitatea temporară a societății.

În legătură cu declararea ca inactivă a unei societăți de către Fisc, Codul de procedură fiscală menționează faptul că o persoană juridică își va putea relua activitatea atunci când: nu va avea obligații fiscale restante, organele fiscale vor constata că aceasta desfășoară activitatea la domiciliul fiscal declarat și își îndeplinește toate obligațiile prevăzute de lege.

În situația în care vă doriți înregistrarea mențiunii privind perioada de inactivitate temporară a unei firme ori reluarea activității acesteia, precum și mai multe informații în ceea ce privește suspendarea și reluarea activității, puteți consulta lista avocaților specializați în domeniul comercial din cadrul Darie, Manea & avocații care vă vor acorda consultanță juridică profesioanlă conformă cu vasta experiența acumulată în acest domeniu. Nu ezitați să ne contactați!