Înființarea unei întreprinderi individuale (II)

· Verificat de av. Cristian Darie

Ce este II?

Întreprinderea individuală este  o formă juridică prin care o persoană fizică poate lucra legal pe cont propriu, foarte asemănătoare cu PFA-ul. Pentru a putea să deschizi o ÎI este necesar să ai cunoștințe de contabilitate de baza, iar aceste întreprindere pot avea un singur fondator. În plus, depinde foarte mult și de ceea ce îți dorești să dezvolți, întreprinderea individuală fiind cea mai potrivită formă atunci când desfășori activități independente creative (proprietate intelectuală) și ocazinale (drepturi de autor).

Avantaje

  • Unic fondator, însă ulterior te poți asocia cu partenerul de viață
  • Proces de înființare rapid
  • Poți să te ocupi singur de contabilitate, sau poți apela la un contabil
  • Poți avea până la 8 angajați
  • Poți retrage cu ușurință bani, fără percepere de impozitare și taxe

Dezavantaje:

  • Pentru activitățile pentru care o lege specială cere calificare sau experiență profesională, trebuie făcută dovada acesteia
  • Dacă se ajunge la datorii, răspunzi pentru ele cu bunuri personale
  • Impozitul pe venit este de 10%
  • Plătești și constributiile sociale

Astfel, că și formă de organizare, întreprinderea individuală seamănă foarte mult cu PFA-ul, cu diferența că un PFA poate avea maximum 3 angajați, în timp ce ÎI poate aveam până la 8 angajați și totodată, numărul codurilor CAEN care în cazul unei ÎI poate fi mai mare decât în cazul unui PFA. Comparativ cu un SRL, oferă avanatajul scoaterii banilor din firma fără explicații și impozite suplimentare, în timp ce pe un SRL poți lua doar dividende, pe care se achită impozit de 16% (pentru dividendele distribuite începând cu 1 ianuarie 2026) și contabilitatea este mult mai complexă.

Cum deschizi o Întreprindere Individuală?

Cel mai mare avantaj este că în 3 zile se înființează și aproape la fel de repede se și poate închide. Că și în cazul oricărei alte forme juridice, este necesară rezervarea denumirii și stabilirea principalului obiect de activitate (cod CAEN). Apoi următoarele documente trebuiesc depuse la ghișeu:

  • Cerere înregistrare
  • Dovadă rezervarii denumirii
  • Documentele de identitate, copie
  • Dovadă sediului social
  • Documentele care atestă calificarea profesională a titularului, numai dacă aceasta este cerută de o lege specială pentru activitatea respectivă
  • Declarație pe propria răspundere că îndeplinește condițiile legale de funcționar: sanitare, protecția muncii și a mediului

Regim fiscal

1.    În sistem real  taxe mai mari ( 10% impozit pe venitul net plus contribuțiile sociale CAS și CASS) și se declară și se plătesc anual, prin declarația unică, până la 25 mai a anului următor. În plus, ești obligat să ții un registru de încasări și plăti
2.    Ca normă de venit  impozitul de 10% se calculează asupra normei anuale de venit stabilite pentru activitatea respectivă, indiferent de veniturile efectiv realizate, iar contribuțiile sociale (CAS, CASS) se datorează separat; regimul se aplică doar dacă venitul brut din anul anterior nu a depășit echivalentul a 25.000 euro. În plus, activitatea aleasă pentru normă de venit trebuie să se încadreze în codurile CAEN acceptate.

by Cristian Darie