Cum să îți deschizi o firmă IT în România

· Verificat de av. Cristian Darie

Cum deschizi o firmă IT în România și ce s-a schimbat la scutirea de impozit

Domeniul informatic este indiscutabil marea vedetă a momentului, în România că peste tot în lume.

Firmele IT în căutare permanentă de noi talente, anunțurile de angajare care domină rubricile site-urilor de profil, lansările aproape zilnice de produse ale acestei industrii, toate sunt semne ale unui domeniu vital, în permanentă dezvoltare.

Marile companii de profil își recrutează viitorii angajați încă de pe băncile facultății, cei mai mulți dintre studenți alegând să plece din țară imediat ce își iau diplomă.

Pentru a limita această fugă a talentelor din țară, autoritățile au acordat mulți ani scutirea de impozit pe veniturile din salarii ale angajaților din IT; scutirea a fost eliminată începând cu 1 ianuarie 2025 (OUG nr. 156/2024).

Pașii necesari pentru deschiderea unei firme IT

Cum poate fi ales domeniul de activitate?

Domeniul de activitate se face în funcție de Codul CAEN.

Pentru firmele IT, potrivit CAEN Rev.3 (în vigoare din 1 ianuarie 2025), sunt relevante diviziunea 58 (Secțiunea J) și diviziunile 62 și 63 (Secțiunea K), cu subdiviziunile lor:

582 Activități de editare a produselor software

5821 Activități de editare a jocurilor de calculator

5829 Activități de editare a altor produse software

62 Activități de programare și activități de consultanță în tehnologia informației

621 Activități de programare

6210 Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client)

622 Activități de consultanță în tehnologia informației și de management (gestiune și exploatare) a mijloacelor de calcul

6220 Activități de consultanță în tehnologia informației și de management (gestiune și exploatare) a mijloacelor de calcul (fostele coduri 6202 și 6203)

6290 Alte activități de servicii privind tehnologia informației

63 Activități ale portalurilor web, prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe

631 Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe

6310 Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe

6391 Activități ale portalurilor web

Pentru o nouă firma, se poate declara un singur obiect principal de activitate și un număr nelimitat de obiecte secundare de activitate.

Alegerea formei juridice a societății

Cele mai uzuale forme juridice în cazul firmelor de IT sunt

  • Societatea cu răspundere limitată (SRL) și
  • Societăți pe acțiuni (SĂ)

Societatea cu răspundere limitată (SRL) este cel mai frecvent întâlnit tip de societate în România, inclusiv în cazul firmelor informatice. Societatea este condusă de  adunarea generală a asociaților și administrată de Administratori care iau deciziile de zi cu zi.

Societatea pe acțiuni (SĂ) este o companie cu cel puțîn 2 acționari, având capitalul social împărțit în acțiuni nominative (acțiunile la purtător au fost eliminate prin Legea nr. 129/2019).

Orice nouă firma va trebuie înregistrată la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunalul în a cărui rază se află sediul social (rețeaua Oficiului Național al Registrului Comerțului, instituție în subordinea Ministerului Justiției).

Înregistrarea numelui societății

Pentru început, disponibilitatea numelui se poate verifică pe site-ul oficial al ONRC: https://portal.onrc.ro/ONRCPortalWeb/ONRCPortal.portal.

Tot la Registrul Comerțului se face și rezervarea numelui firmei.

Stabilirea sediului social

Sediul social poate fi stabilit într-un spațiu propriu, închiriat, sau obținut prin comodat, în baza unui contract încheiat între proprietarul imobilului și viitoarea firma, pe baza rezervarii denumirii de la ONRC.

Întocmirea unui Act Constitutiv al noii firme

Prevederile pe care trebuie să le cuprindă Actul Constitutiv al unei noi firme depind de formă juridică aleasă. Totuși, indiferent de formă juridică, câteva elemente nu trebuie să lipsească din acest document, indiferent de formă de organizare a societății: obiectul principal de activitate, eventualele obiecte secundare de activitate, numele firmei și numărul de rezervare la ONRC.

Impozitarea angajaților din domeniul IT (scutirea a fost eliminată din 2025)

Scutirea de impozit pe veniturile din salarii pentru angajații din IT (art. 60 pct. 2 din Codul fiscal) a fost eliminată începând cu 1 ianuarie 2025 (OUG nr. 156/2024); angajații din IT sunt impozitați acum la fel ca ceilalți salariați.

Aveți de înființat o companie în domeniul IT? Sunați-ne pentru consultanță gratuită.